PLÁNOVÁNÍ VÝUKY
Při plánování výuky je důležitá práce s cílem. Vzdělávací cíle se vztahují k obecné koncepci školského systému (RVP = rámcový vzdělávací pro) a jednotlivých škol (ŠVP). Formulované jsou např. v RVP jako očekávané výstupy a klíčové kompetence. Tyto cíle jsou pro školy i učitele závazné.
Oblasti jsou velmi široké a dávají tak školám i vyučujícím velký prostor pro jejich vlastní přístup. Ten se projeví v ŠVP a/nebo do tzv. tematického plánu. Vy sami (spolu s vedením vaší školy) si můžete stanovit, kolik času jaké oblasti budete věnovat. Dobře napsané ŠVP / tematický plán mohou být velkým pomocníkem při plánování výuky a stanovování cílů jednotlivých hodin, tzv. výukové cíle. Tyto cíle jsou konkrétnější a máte v nich poměrně velkou volnost.
Doporučujeme velký cíl (z RVP, ŠVP, tematických plánů) rozložit na menší konkrétnější cíle, které pak postupně hodinu po hodině složíte v ten daný velký cíl.
👉 Vyzkoušejte si:👈
Vybral*a jsem si vzdělávací cíl: Rozvoj komunikativní kompetence
„Naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, přiměřeně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje.“
Jakými činnostmi naplníte cíl?
Připravu můžete zkonzultovat s uvádějícím učitelem, nebo ji vyzkoušejte ve výuce (nezapomeňte na reflexi naplnění cíle).
Správně formulovaný cíl může vypadat takto:
„Žák porovná čtverec a lichoběžník, najde jejich shodné a odlišné vlastnosti.“ → aktivní sloveso směřující k žákovi, co nejvíc konkrétní cíl. Pro aktivní slovesa do vašeho cíle využijte Bloomovu taxonomii.
Práci s tematickými plány můžete probrat se svým uvádějícím učitelem. Při vstupu do praxe může být náročné zorientovat se
v dokumentech se vzdělávacími cíli a začít s nimi aktivně pracovat při plánování výuky.
Neváhejte a řekněte si o pomoc!
Pokud ve škole, nemáte uvádějícího učitel*učitelku, můžete se obrátit na nás, budeme se vám snažit poradit! Ozvěte se nám na info@zacniucitvcesku.cz
Plánování
Po stanovení výukového cíle z dokumentů školy (ŠVP) doporučujeme plánovat výuku podle metody E-U-R, která má tři fáze. Všechny tyto fáze by měli směřovat ke stanovenému cíli.
1. Evokace: Na začátku hodiny motivujte žáky a zjistěte, co o tématu už vědí. Můžete použít brainstorming, myšlenkové mapy nebo párové sdílení.
2. Uvědomění: V této fázi jim poskytněte nové informace pomocí různých zdrojů, jako jsou učebnice, videa nebo přednášky odborníků, a propojte je s tím, co už znají.
3. Reflexe: Na závěr žáci hodnotí, co se naučili a jak se jejich pohled na téma změnil. Dejte jim prostor pro vlastní reflexi a pomáhejte jim otázkami.
Tato metoda staví na zkušenostech žáků, které učitel rozšiřuje a rozvíjí.
Samotná výuka
Máte cíl a strukturu hodiny? Skvělé! Teď už jen vybrat takové aktivity a metody, které budou sedět právě vám, vašim žákům a vašemu cíli. Výběr metod najdete níže v Příručce, každému tématu sedí něco jiného.
Pro zjednodušení uvádíme nejčastější metody v českých školách. Pravděpodobně se setkáte s výkladem, diskuzí, brainstormingem, samostatnou prací žáků či vrstevnickým učením.
Reflexe
Prozradí nám toho hodně. Tak například: jak naplánovat další hodinu nebo zda naše hodina došla k cíli. Zkrátka potřebujeme získat nějaký důkaz o učení žáků. A to se může dít různými způsoby. Nám pomáhají nedokončené věty nebo různé exit cards. Může ale posloužit i správně zvolené cvičení v pracovním sešitě.